Pris
3.1 Kjøp av nye sekker
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Det legges på fakturagebyr på ordre betalt med faktura. Ved levering av sekker med pall, faktureres reel pallefrakt til kunden. Normalt brukes pallefrakt på bestillinger som har volumvekt mer enn 35 kg. Volumvekt beregnes som kombinasjon av pakkedimensjoner og vekt.
3.2 Bestilling av henting
Den oppgitte prisen for henting er i utgangspunktet gjeldende og basert på informasjon selgeren har mottat fra kjøperen. Selgeren forbeholder retten å etterfakturere tilleggsavgift basert på følgende omstendigheter:
3.2.1 Antall sekker: om antall sekker varierer fra det som er opplyst vil dette etterfaktureres.
3.2.2 Type avfall: om avfalltype varier fra det kjøperen har opplyst, kan de faktiske kostnader etterfaktureres. De faktiske kostnader er som regel knyttet til type avfall og antall sekker og størrelse av sekken.
3.2.3 Adgang for lastebil: kjøperen er ansvarlig for å sikre at lastebilen (ca. 10 meter lang og 3 meter bred) har adgang til henteaddresse. Ved vinter må veien til hentestedet være brøytet og strødd om nødvendig. Unngå bratte bakker: Sekker bør unngås ved bratte og glatte bakker.
3.2.4 Sekkene må plasseres på bakkeplan innen 8 meter fra kranbilen for enkel løfting. Det mest optimale er å legge dem på gangstien ved veien, eller på en parkeringsplass ved veien, eller så tett til veikanten som mulig. Kranen må også komme til sekkene uten at det er strømlinjer eller annen hindring eller vegetasjon som forstyrrer hentingen.
3.2.5 Kostnader for venting (ventetid over 10 minutter) pga adgangshindringer eller kostnader ved at avviklet henting vil bli fakturert til kjøperen.
3.2.6 Fyllegrad og sortering: Sekkene skal fylles maksimalt til toppen, uten å overstige, og avfallet skal være sortert etter vår avfallsguide.
3.2.7 Fra 1. januar 2024 vil det komme en signifikant økning i forbrenningsavgiften på avfall til forbrenning. Det norske Stortinget har vedtatt at avgiften på forbrenning av avfall skal øke til 485 kroner per tonn fra 01.01.2024. Denne avgiften gjelder for ikke- kvotepliktige forbrenningsanlegg. Avfallsekk legger på forbrenningsavgift på fraksjon med restavfall, dersom totalvekt på sekkene gjør at kostnaden for avfallet overskriver faktiske gjenvinningskostnader.
3.2.8 Gateleie: Dersom Avfallsekk søke om tillatelse for parkering på offentlig grunn og dette medfører Avfallsekk kostnader, vil dette bli fakturert til kjøperen.
Ved mislykket henting pga dårlig adgang til hentestedet eller feil plassering av sekker, vil kjøperen bli tilbydt en alternativ hentemiddel om mulig, men i de fleste tilfeller vil selgeren fakturere en avgift som dekker selgerens kostnader knyttet til lastebilsjaførens lønn, drivstoffkostnader, og eventuelle bompenger. En alternativ henting, om tilbudt, vil bli fakturert i tillegg.
Følgende avviksgebyr er gjeldende (oppdatert 1.1.2024):
– 1500 kr per time for heising av sekker ned fra høyder
– 1500 kr per time for bruk av spesialbil (f eks pga trang adkomstvei)
– 299 kr per sekk i minimumsgebyr for feilplasserte sekker(utilgjengelig for kran)
– 379 kr i minimumsgebyr for overfylte sekker
– 995 kr for en bomtur eller bytte av kranbil til en mindre kranbil
– 1695 kr i minimumsgebyr for feilsorteringer
– 10 000 kr i gebyr for batterier blandet med avfallet